El tema de les noves tecnologies està present en la nostra entorn a l’àmbit educatiu dins del
currículum de Primària.
Aquí trobem descrites vuit
competències bàsiques que l'alumnat ha de desenvolupar en aquesta etapa educativa. Entre
aquestes competències relacionades amb les noves tecnologies, destaquen les Competències
comunicatives i les Competències metodològiques dins de les quals s’objectiva treballar
continguts relacionats amb la comunicació lingüística i multimodal fent servir les TICs i en diferents
suports, així com desenvolupar les competències digitals de manera transversal, social i informativa
(cerca i processament d’informació).
Atenent les indicacions que proporciona el currículum, que és accessible i és utilitzat per
totes les escoles de Primària, s’espera que l’àmbit digital s’incorpori dins l’aula com a una eina de
coneixement i aprenentatge. Però el text curricular resulta prescriptiu, i no diu com incorporar un
ús productiu de les tecnologies relacionat amb l’escola i amb el currículum, ús que a més gestioni
tot el grup classe al servei dels continguts d’aprenentatge. Si el professorat no té formació prèvia,
necessitaria posar-se al dia, sigui mitjançant cursets, autoaprenentatge, etc. Per tant, malgrat
l’enunciació oficial de que l’alumnat desenvolupi competències, creiem que en les circumstàncies
actuals el professorat pot arribar només a un ús individual i solitari de les tecnologies més que un
ús col·lectiu dins l’aula amb l’alumnat i al servei del seu aprenentatge.
Possiblement, degut a aquesta situació els centres escolars han quedat enrederits a l’hora
de reaccionar davant l’emergent cultura de participació social a la xarxa i d’usar els recursos
digitals.
Les oportunitats per al canvi es donen freqüentment fora de l’horari escolar i a través de
comunitats d’aprenentatge informals. Les noves alfabetitzacions impliquen, en la seva major part, habilitats socials que es
desenvolupen a través de la col·laboració i el treball en xarxa (networking) i habilitats cognitives
d’aprenentatge dels recursos. Aquestes habilitats es construeixen sobre la base dels coneixements
tradicionals d’alfabetització, habilitats de recerca, coneixements tècnics i habilitats d'anàlisi crítica
que s'ensenyen a l'aula, però també a través de nous mitjans, els digitals, com poden ser les eines
2.0.
jueves, 21 de enero de 2016
Home »
» Les competències digitals dins del currículum
0 comentarios:
Publicar un comentario