jueves, 21 de enero de 2016

Les competències digitals dins del currículum

 El tema de les noves tecnologies està present en la nostra entorn a l’àmbit educatiu dins del currículum de Primària. 
Aquí trobem descrites vuit competències bàsiques que l'alumnat ha de desenvolupar en aquesta etapa educativa. Entre aquestes competències relacionades amb les noves tecnologies, destaquen les Competències comunicatives i les Competències metodològiques dins de les quals s’objectiva treballar continguts relacionats amb la comunicació lingüística i multimodal fent servir les TICs i en diferents suports, així com desenvolupar les competències digitals de manera transversal, social i informativa (cerca i processament d’informació).
Atenent les indicacions que proporciona el currículum, que és accessible i és utilitzat per totes les escoles de Primària, s’espera que l’àmbit digital s’incorpori dins l’aula com a una eina de coneixement i aprenentatge. Però el text curricular resulta prescriptiu, i no diu com incorporar un ús productiu de les tecnologies relacionat amb l’escola i amb el currículum, ús que a més gestioni tot el grup classe al servei dels continguts d’aprenentatge. Si el professorat no té formació prèvia, necessitaria posar-se al dia, sigui mitjançant cursets, autoaprenentatge, etc. Per tant, malgrat l’enunciació oficial de que l’alumnat desenvolupi competències, creiem que en les circumstàncies actuals el professorat pot arribar només a un ús individual i solitari de les tecnologies més que un ús col·lectiu dins l’aula amb l’alumnat i al servei del seu aprenentatge.
Possiblement, degut a aquesta situació els centres escolars han quedat enrederits a l’hora de reaccionar davant l’emergent cultura de participació social a la xarxa i d’usar els recursos digitals.

 Les oportunitats per al canvi es donen freqüentment fora de l’horari escolar i a través de comunitats d’aprenentatge informals. Les noves alfabetitzacions impliquen, en la seva major part, habilitats socials que es desenvolupen a través de la col·laboració i el treball en xarxa (networking) i habilitats cognitives d’aprenentatge dels recursos. Aquestes habilitats es construeixen sobre la base dels coneixements tradicionals d’alfabetització, habilitats de recerca, coneixements tècnics i habilitats d'anàlisi crítica que s'ensenyen a l'aula, però també a través de nous mitjans, els digitals, com poden ser les eines 2.0.
Share:

0 comentarios:

Publicar un comentario

Datos personales

Twitter