L’impacte de les TIC en l’educació Tot i que l’economia i gran part de la resta de la societat s’estan transformant arreu del món, l’educació triga a canviar i és molt similar a la de principis del segle xx. En contrast amb l’impacte enorme de les TIC en l’economia i la societat, l’ús de les TIC no és una característica central i quotidiana en gran part de les aules del món, fins i tot allà on els recursos tecnològics estan àmpliament disponibles, com ara en els països de l’OCDE.
Una enquesta entre directors d’escola i professors de vint-i-set països europeus va mostrar que gairebé el 100% de les escoles tenen accés a ordinadors i el 96% tenen accés a internet (Empirica, 2006). Quasi el 100% del professorat arreu d’Europa ha utilitzat ordinadors i gairebé tots han utilitzat internet. No obstant això, l’ús més comú dels ordinadors per part dels professors és per preparar la lliçó; el 89% dels professors que van contestar l’enquesta deia que havien utilitzat l’ordinador amb aquesta finalitat en els dotze mesos anteriors a l’enquesta. I mentre que el 74% havia emprat l’ordinador a l’aula, el 63% afirmava que l’havia utilitzat com a suport per a les presentacions. Del professorat que va contestar, el 66% deia que havia fet utilitzar l’ordinador a classe als seus alumnes durant l’any anterior, però d’aquests, el 62% afirmava que l’havien utilitzat en menys del 25% de les seves lliçons.
En un estudi de Plomp i altres (2009), la resposta típica d’un professor de matemàtiques de 8è grau (equivalent a 2n d’ESO) sobre l’ús d’un ampli ventall d’aplicacions educatives per a TIC era entre “mai” i “algunes vegades”, tant a Singapur com a Sud-àfrica. Les tres pràctiques pedagògiques més comunes en aquestes aules era que els alumnes emplenessin fulls de càlcul, treballessin al mateix ritme i seqüència i contestessin tests. Aquestes conclusions impliquen que els sistemes educatius encara han de traspassar un llindar significatiu pel que fa a l’ús de les TIC i, sense un canvi, és probable que les TIC tinguin un impacte mínim en alumnes i professors.
0 comentarios:
Publicar un comentario